Proje Kapsamı ve Amacı
ETKİNLİĞİN AMACI
Özellikle son yıllarda kamu yönetiminin özel bir alanı olarak düşünülen eğitim yönetiminin ve onun da bir alt alanı olan okul yönetiminin kalitesinin geliştirilmesinin önemi güncel bir konu olarak ele alınmaktadır. Yapılan çalışmalar yöneticilerin genel olarak kendilerini çalışkan, dürüst ve adil olarak görmelerine rağmen, yöneticilik bilgisi, vizyon geliştirme, iletişim becerileri ve sosyal davranış gibi alanlarda eksik hissettiklerini ve bu alanlarda kendilerini geliştirmek istediklerini ortaya koymaktadır. 1998 ve 2000 yılları arasını kapsayan Okul Yöneticilerinin Kişisel ve Örgütsel Vizyonları adlı çalışma bu iddiayı destekler sonuçlar ortaya koymaktadır (Erçetin, 2000). Yöneticilerin kendilerini geliştirme ihtiyacı duydukları alanlara bakıldığında, bunların 21. yüzyıl becerileri ile doğrudan ilişkili olduğu ve 21. yüzyıl becerilerinin hayatımızın her alanında önemli bir yere sahip olduğu anlaşılmaktadır. Bu sebeple, liderler ve potansiyel liderlerin söz konusu beceriler ile donatılmasını sağlamak hem onlara hem de onların yetiştireceği liderlere büyük katkı sağlayacaktır. Özellikle yöneticilik konumunda bulunan veya kurumsal bir ortamda liderlik deneyimi olan lisansüstü öğrencilerinin yöneticilik ve liderlik potansiyellerinin 21. yüzyıl becerileri doğrultusunda geliştirilmesi uzun vadede daha nitelikli bir katkı sağlayabilecektir. Bu nedenle, bu projenin amacı öncelikle yönetici ve lider olan lisansüstü öğrencilerinin profesyonel gelişimlerinin sağlanabilmesi için 21. yüzyıl becerileri doğrultusunda yöneticilik ve liderlik eğitimlerinin verilmesidir. Yönetici ve lider lisansüstü öğrencilerinin kendilerinin ve birlikte çalıştıkları insanların profesyonel gelişimlerine öncülük edebilmelerine bağlı olarak ise kurumsal gelişime öncülük edebilme potansiyellerinin geliştirilmesi de proje kapsamında amaçlanmaktadır.
Bu
kapsamda, bu projede lisansüstü öğrencilere proje süresince öz
farkındalık, liderlik ve liderliğin nitelikleri, iletişim
becerileri, karmaşık ve kaotik durumların yönetimi, kişisel
gelişim ve personel gelişimi, kaynak yönetimi ve değişim
yönetimi konularında eğitimler verilmesi planlanmıştır. Ayrıca,
verilen eğitimlerin yaşam boyu öğrenmeyi destekler içerikte
olmasına özellikle özen gösterilmiştir. Verilmesi planlanan
eğitimler arasından özellikle öz farkındalık, iletişim
becerileri, karmaşık ve kaotik durumların yönetimi, kişisel
gelişim, değişim yönetimi gibi konular 21. yüzyıl becerilerinin
en temel temaları olmasının yanında, katılımcıların
gelişimine yaşam boyu her alanda katkı sağlayacak eğitimlerdir.
Belirtilen eğitimler, seminerler olarak planlanmış, sonrasında da
katılımcıların aktif rol oynayacağı çalıştaylar sayesinde
katılımcıların yaparak-yaşayarak öğrenmesi ve bu şekilde
paylaşılan bilginin kalıcılığının
artırılması hedeflenmiştir. Söz konusu projenin yaygın etkisi
‘‘liderler ve lider adaylarının profesyonel gelişimlerine
katkı sağlarken, aynı zamanda kendileri ile birlikte çalışan
potansiyel liderlerin gelişimlerine de gizil olarak katkıda
bulunmaktadır.’’ Proje kapsamında eğitim alan yönetici ve
lider adaylarının çalıştıkları veya çalıştıkları
kurumlarda kurumsal gelişime sağlayacakları katkı da bu yaygın
etkinin bir parçasıdır. Örnek ve etkili bir lider, kendisinden
sonra gelecek olan liderlere de ilham olacağı için liderlik
potansiyeli taşıyan herkese ‘iyi lider’ kavramını yaşayarak
öğretecektir. Sonuç olarak bu proje ile katılımcıların iyi
birer lider olabilmesi için ihtiyaç duyulan eğitimlerin verilmesi
ve bu sayede işbirliği yapılan insanların da
paylaşılan bilgiden faydalanması amaçlanmıştır.
ETKİNLİĞİN KAPSAMI
Liderlik, örgütsel bir yapıda yeniliği başlatmak, uygulamak ve kurumsallaştırmak ve nihayetinde hedefe ulaşmak için diğerlerinin çabalarını en üst düzeye çıkaran bir sosyal etki sürecidir (Fullan, 2007; Waters, 2014). Belirli bir misyon ve vizyon doğrultusunda katılımcıların kilit konular etrafında birleşmesini sağlar. Yönetim ise, örgütsel kaynakların etkin kullanımını amaçlayan eylemleri yürütme ve yerine getirmeyi kapsar (Bush, 2008; House, Javidan, Hanges & Dorfman, 2002; Nahavandi, 2008). Bu nedenle, liderlerin görevleri, örgüt kültürü oluşturmaktan yönetsel görevleri yerine getirmeye kadar geniş bir yelpazeye sahiptir. Bush (2008), etkin bir şekilde çalışacak ve amaçlarına ulaşacaksa, hem liderlik hem de yönetimin örgütler için eşit derecede önemli olduğunu belirtmektedir.
Bir eğitim örgütünde ya da bir organizasyonda lider ve yöneticinin rolü çok büyük bir önem teşkil etmektedir. Kurum kültürünün oluşabilmesinden birlikte çalışılan insanların motivasyonuna, karşılaşılan sorunların çözümüne, genel manada kurumda pozitif bir ortamın oluşturulmasına kadar birçok şey doğrudan ya da dolaylı olarak lider ve yöneticinin bilgi birikimi, karar verme becerisi ve iletişim becerileri ile ilgilidir. Rathert and Kırkgöz (2017) liderlik ve yönetici eğitimi ve gelişiminin etkili kurumsal değişim ve yenilik anlayışı için önemini özellikle vurgulamıştır. Bu doğrultuda, nitelikli liderlerin yetiştirilmesi ya da halihazırda liderlik pozisyonunda olan bireylerin profesyonel gelişimlerinin desteklenmesi oldukça önemlidir.
Bir liderin gelişimi kendini tanımasıyla başlar. Öz farkındalığı yüksek olan bireyler yeterli oldukları ya da geliştirmeye ihtiyaç duydukları alanları belirleyebilir ve böylece bu eksikleri gidermek için doğru adımları atabilirler. Bu sebeple, bu projede verilecek ilk eğitim liderlerin öz farkındalığı olacaktır. Katılımcıların var oluş sebepleri, kimlikleri, sorumlulukları, güçlü ve zayıf yönlerini belirleyebilmeleri ve öz kontrollerini, öz yönetim ve öz motivasyonlarını nasıl ve ne derece arttırabilecekleri konusunda çalışmalar yapılacaktır. Böylece liderler veya potansiyel liderlerin kendilerini daha iyi tanımalarının önemi vurgulanacaktır. Sonrasında katılımcılara liderlik ve liderliğin nitelikleri konusunda eğitimler verilerek onların yönetici ve lider arasındaki farkları anlayabilmeleri, liderliğin önemini kavrayabilmeleri ve lider ile kurum arasındaki ilişkinin önemini anlayabilmeleri planlanmıştır. İlk verilecek eğitimin devamı niteliğinde olan ikinci eğitim, katılımcıların öz farkındalığını desteklemek üzere düşünülmüştür.
21. yüzyıl becerilerinden biri olan iletişim, kaynak ve alıcı arasındaki bilgi aktarımı ve alışverişi süreci ve aktarılan bilgiye ortak bir anlam kazandırmayı içeren bir süreç olarak betimlenebilir. Sosyalleşmenin yanı sıra, insanların ruhsal ve bedensel ihtiyaçlarını karşılayabilmesi için iletişim oldukça önemlidir. İletişimi sadece dudaklar arasından dökülen sözcükler olarak ifade etmek çok eksik bir tanım olacaktır. Tüm iletişim türleri eşit derecede önemlidir. Bu sebeple, katılımcılara verilecek olan sözlü ve sözsüz iletişim becerileri eğitiminde, onlara iletişimin önemi, kendini doğru ifade etme yöntemleri, insanları yönlendirebilme, motive etme, ikna etme ve onlara ilham olabilme yöntemleri; iyi etkileşim, işbirliği, üretkenlik ve iyi bir çalışma ortamını sağlayabilme konuları işlenecek ve böylece katılımcılar 21. yüzyıl becerilerinin en temel gereksinimlerinden biri konusunda desteklenebileceklerdir.
En az iletişim becerileri kadar büyük bir öneme sahip olan diğer bir 21. yüzyıl becerisi ise problem çözme yetisidir. Bu sebeple katılımcılara verilmesi planlanan bir diğer eğitim ise karmaşık ve kaotik durumların yönetimidir. Bu eğitim ile katılımcıların farklı geçmişten, yaş gruplarından, dünya görüşlerinden gelen insanlar ya da kuruluşların yönetimi, çatışmanın önlenmesi ve yönetilmesi, müzakere edebilme konularında kendilerini geliştirebilmesi hedeflenmiştir.
Bir diğer önemli 21.yüzyıl becerisi ise iyi bir liderin sürekli olarak hem kendi hem de birlikte çalıştığı takım arkadaşlarının gelişimi için çalışıyor olmasını gerektirir. Ayrıca, salt bilgiyi olduğu gibi kabul etme, analiz ve üzerine eklemeler yapmama yaşam boyu öğrenme ve 21. yüzyıl becerilerinden eleştirel düşünmenin doğasına aykırıdır. Bu kapsamda katılımcılara kişisel ve profesyonel gelişim konularında verilecek eğitimler ile hem kendi kişisel gelişimini sürekli hale getirebilmesi hem de birlikte çalıştığı insanların gelişimini sağlayabilmesi ve bu gelişimi takip etmesi, gözlemleyebilmesi beklenmektedir. Ayrıca bu eğitimler sonunda katılımcıların sahip oldukları kaynakları kullanabilmesi ve değişime ayak uydurabilmesi hedeflenmiştir. Sonuç olarak bu projenin liderler ve potansiyel liderlerin vizyon geliştirme becerilerini desteklemek için 21. yüzyıl ve yaşam boyu öğrenme becerilerini kazanmalarına katkıda bulunması hedeflenmektedir.
Yorumlar
Yorum Gönder